Renson BIM Support Tool: volgende stap in digitalisering

  •   27-08-2018
  • Johan Geerts

BIM is voor Renson een ongoing project. Constant en creatief meedenken met ontwerpers, voorschrijvers en installateurs is daarbij het uitgangspunt. In 2013 werden de eerste stappen richting BIM gezet. De R&D-afdeling onderzocht wat ze als fabrikant van ventilatietoepassingen voor haar klanten kon betekenen.

Renson BIM Support Tool

Uit dat onderzoek bleek dat er vooral nood was aan BIM-objecten waarin nuttige informatie en data parametrisch gekoppeld werden aan de elementen. In 2016 kwam de eerste content online via 3D REVIT-bibliotheken.In 2017 werden deze bibliotheken geüpdatet naar een centrale bron: de ‘Renson BIM Support Tool’ was een feit.

 

BIM: een strategie

In de filosofie van Renson, dat bekend staat als innovatief bedrijf, was de BIM Support Tool een logische evolutie en een perfecte aanvulling op eerdere initiatieven om zijn professionele klanten (architecten, voorschrijvers en studiebureaus) nog efficiënter te ondersteunen. Het comfort van de klant staat ook hier centraal.

In deze tool kunnen klanten via een duidelijke navigatie de beschikbare BIM-objecten downloaden voor de productgroepen ventilatie, zonwering en gevelbekleding.

Maar het omvangrijke gamma aan producten in elke productgroep was een aandachtspunt. Voor Renson is BIM een strategie en geen doel op zich zodat een kwalitatieve opbouw van de bibliotheek primeert boven het snel online ter beschikking stellen van zoveel mogelijk informatie.

 

Toekomst

"Hier stopt het niet", zegt Delphine Goethals, BIM-verantwoordelijke bij Renson. "Als volgende stap denken we aan de ontwikkeling van een online productconfigurator  Het digitaal ondersteunen van onze klanten zien we als een zeer belangrijke taak en dat blijft dan ook een absolute prioriteit. We willen altijd aan procesbewaking doen en zo’n configurator moet onze klanten toelaten nog betere keuzes uit ons assortiment te maken."

Het heeft volgens Goethals geen zin om snel allerlei onbeheersbare content online te plaatsen als uiteindelijk de objecten die via een bibliotheek gekoppeld worden aan een BIM-model hun eigen leven beginnen te leiden. "Wie draagt daarvoor de eindverantwoordelijkheid? Neen, Renson wil deze uitdaging stap voor stap aangaan om het volledige BIM-avontuur tot een goed einde te brengen. Uiteindelijk bevat onze bibliotheek 1.600 BIM-objecten die door in te loggen op de BIM Support Tool ter beschikking zijn. We willen deze objecten koppelen aan onze digitale productinformatiefiches. Meetstaten zullen rechtstreeks uit het 3D-model gehaald kunnen worden zonder een omweg via een Excel-file te moeten maken. Kant en klare productpakketten zoals onze zonnewering en buitenruimtes hebben daarbij prioriteit op de meer commodity-producten zoals bijvoorbeeld ventilatieroosters."

Het doel volgens Goethals? "Samen tot een oplossing op maat komen. Door in dialoog te gaan met de klant en op basis van hun wensen, tools te ontwikkelen die verder gaan dan het louter commerciële aspect. Het is de enige correcte manier om tot goed bruikbare en uitwisselbare BIM-content te komen. Een duurzame samenwerking door eenduidige communicatie tot stand brengen is immers het algemene doel van BIM."

Hier vind je meer informatie over de Renson BIM Support Tool.

Contactpersoon: Delphine Goethals, BIM-manager Renson

 

Gerelateerde partners

Nieuwsbrief

Het beste van BIMtonic, rechtstreeks in uw inbox